| Nyheter

Utgå från industrins behov i regeringens godstransportstrategi

Inför ett logistikråd, skapa ett transportsystem som håller hela vägen, effektivisera alla trafikslag och ta ett samlat grepp på underhållsskulden. Det är några av kraven i Industrirådets inspel till regeringens godstransportstrategi.

Fack och arbetsgivare har överlämnat ett gemensamt inspel till regeringens arbete med ny strategi för logistik och godstransporter till infrastrukturministerns statssekreterare Johan Davidson. Industrirådet välkomnar regeringens initiativ och hoppas med inspelet att regeringen i sin strategi ska utgå från industrins behov.

– Industrin skapar arbetstillfällen och tillväxt i hela Sverige, och för det behövs ett robust, effektivt och hållbart logistiksystem som stärker industrins konkurrenskraft, säger Jenni Ranhagen som är ordförande för Industrirådets arbetsgrupp för transporter och infrastruktur.

– När transportsystemet effektiviseras gynnas både klimat och ekonomi. Genom välfungerande infrastruktur och ökad effektivitet i hela transportkedjan blir det möjligt att nå klimatmålen samtidigt som det skapar ekonomisk tillväxt och ökad välfärd i Sverige, fortsätter Jenni Ranhagen.

Industrirådets fokus är att Sverige får logistiksystem som är robusta, effektiva och hållbara – och som utgår ifrån industrins behov och därmed främjar konkurrenskraft, handel och sysselsättning i hela landet.

– Sverige är ett land med stora geografiska avstånd och som ligger i Europas norra utkant. Då blir effektiva godstransporter en konkurrensfråga, säger Jenni Ranhagen.

Industrirådets inspel innehåller många konkreta förslag. Bland annat vill man att regeringen inför ett logistikråd, som ska fungera som infrastrukturministerns diskussionsforum. I det ska ingå representanter för hela logistikkedjan. Ett annat förslag gäller att Trafikverket ska ta fram en underhållsplan, som är finansierad och som i stället för fyra år sträcker sig 20 år framåt i tiden.

– Sverige måste ha en längre planeringshorisont om vi ska komma till rätta med eftersläpningen av underhåll för vägar och järnvägar, säger Jenni Ranhagen.

Underhållsskulden för vägar och järnvägar beräknas fördubblas mellan åren 2015 och 2033, från 59 till 113 miljarder kronor. Industrirådet konstaterar att det bristande underhållet redan idag påverkar industrins verksamhet och möjligheter negativt och får företag att tveka inför investeringar.

Regeringen väntas presentera den nya logistik- och godstransportstrategin under 2024.

Industrirådets inspel till godstransportstrategin finns att läsa här: Länk till rapporten